Feriebreve

Casa del Mare

Feriebrev – juli 2015

Da vi trådte ind i lejligheden blev vi slået af den smukke udsigt fra stuevinduet, ud over det blå hav. Himmel og hav fyldte det hele og da vi trådte ud på balkonen blev vi endnu mere overvældet. Det var bare blåt, blåt, blåt – så smukt.
Vi ville hurtigt i poolen efter den varme køretur og startede med at købe badehætter til hele familien i poolbaren.
Drengene sprang og hoppede, vi lå på gratis solsenge og badede og nød det.
Der var ikke mange ved poolen og der var en hyggelig, afslappet stemning.
Pludselig kom poolmanden med vin og cola til os og dækkede et lille bord med dug og små lokale retter. Det var på hans regning og han sagde, vi bare skulle spise af de lokale retter, selv tog han også.

Poolen      På balkonen

Vi faldt i snak med ham, han hed Vitorio – og hans ven Francesco som var god til engelsk, hjalp til. Vi spurgte om de kunne anbefale nogle flotte, spændende steder vi skulle se og straks sprang de op, Morten blev hentet ind i poolbaren, hvor de forklarede og fortalte, men fandt ud af at det simpelthen var nemmere at køre en tur med ham og selv vise alle stederne.
Efter et par timers guidet sightseeing kom de tilbage og om aftenen kørte Morten så os andre rundt så vi kunne se alle stederne.

Vi kørte op til Squillace. En lille landsby oppe i bjergene kun ca. 20 min kørsel fra lejligheden. Hyggelig lille by at gå rundt i med mange lokale keramikbutikker som de er kendt for. Fra kirken lød der sang over hele byen da der var prædiken.
Vi gik ind i Squillace Duomo (katedralen) og den er virkelig et besøg værd!
Der var en helt lille krybbespilsudstilling med statuer i den ene niche – skulpturen af en død Jesus var så livagtig at vores mindste dreng næsten blev helt forskrækket.
Vi gik videre i byen, op til Ridderborgen Castello di Squillace som også er et besøg værd. Indgangen koster 3€. Inde i borgen er der et rum hvor to skeletter ligger udstillet. Spændende, også fordi der var livagtige malerier af datidens kampe med riddere, sværd og skjold.

Udsigt fra Torvet Ridderborgen i Squilacce Katedralen i Squilacce

Dagen efter tog vi en bade/dykke-tur til en lille lagunestrand de havde vist os, som det mest er de lokale der kender. Man kommer dertil ad en lille snørklet sti oppe fra vejen med koordinaterne xxxxxxx
Vi lå på stranden omgivet af klipper, frodige bjerge og det klare, blå vand og kunne kigge op på det de kaldte “svampehuset”. Dejligt sted!

Stien til lagunen “Svampehuset” Lagunen

Til frokost kørte vi forbi den lokale panini-bar “Botteghe Calabre Panineria” – også anbefalet – og selvom den ikke ser ud af meget – et par plasticborde på fortorvet og et lille skilt man nemt kører forbi – laver de de mest fantastiske paninier, hvor man selv kan vælge fra et kæmpe udvalg af italienske specialiteter for kun 3€.
Man kan også lade det være op til ham at lave en traditionel panini picante og ja, den var stærk : De lokale spiser deres paninier her og det kan vi godt forstå!

Paninibar

De sidste tre steder nåede vi ikke selv at være, fordi vi skulle videre, men de så dejlige ud.
Blu 70 er et lukket diskotek hvorfra man via klipper kan svømme i det klareste blå vand – et rigtig smukt klippeområde.

Udsigt fra Blu 70

Vi så også Pietragrande, som både er en privat strand med mulighed for at leje strandstole og en offentlig strand med en stor, smuk klippe ude i vandet. Fra denne klippe kan man springe ned i vandet fra flere forskellige niveauer. Det højeste er 14 meter oppe og herfra springer de selv lystigt!

Kravler man over klipperne ved enden af stranden er der fredelige strandlaguner som kun de lokale kender. Man skal dog klatre lidt eller svømme det sidste stykke over til stranden.

Det sidste sted er Camania Beach som ifølge de lokale er den bedste strand i hele området – men også den mest besøgte. Går man forbi den hvide restaurant og ned for enden af stranden kan man også her gå over klipperne til laguner med smukke, flade klipper, man både kan ligge på og springe i vandet fra.

Fælles for alle ovennævnte steder er at det er indenfor ca. 15 min fra lejligheden i bil og har man flere dage nævnte de lokale også en tur til den modsatte kyst ca. en times kørsel som et rigtig god udflugtsmål, da der også her er nogle fantastiske strande.

På vores tur videre kørte vi en lille times tid til La Castella som bestemt også er et besøg værd. Det er en stor meget velbevaret borg som det koster 3€ for voksne og 2 € for børn at komme ind og se (lukket 13-15).
Vi var oppe af de stejle trapper i det høje tårn, hvorfra de har holdt udkig med fjenden, rundt og gå på fæstningsværket og kiggede igennem skydehullerne som denne borg er kendt for, da disse er karakteristiske ved at være små inderst og store yderst i muren.
Det var i øvrigt fra denne borg, Hannibal sejlede tilbage til Afrika – efter at han havdekrydset Alperne med sine elefanter
Meget fascinerende og absolut et besøg værd! Efterfølgende tog vi os en dukkert på stranden rundt om borgen.
Byen af samme navn er en meget fin lille turistby med restauranter og barer, hvorfra den smukke udsigt til borg og hav kannydes.

Tak for en dejlig tur! Vi glæder os til en dag at komme tilbage og udforske endnu flere af de dejlige steder i området!